Oszustwo na pracownika banku - nie dajmy się zwieść!
Policja ostrzega przed rozmówcami podającymi się za przedstawicieli banku czy innego urzędu, którzy mówią o zagrożonych oszczędnościach i polecają wypłatę pieniędzy i przekazanie ich kurierowi bądź wpłacenie na inne konto. To najprawdopodobniej jest próba oszustwa.
Oszuści wymyślają różne historie, by pozyskać gotówkę. Ostrożni powinni być między innymi posiadacze mobilnych aplikacji bankowych, gdyż zdarza się, że przestępcy podszywają się pod pracowników banków. Podczas połączeń na wyświetlaczu telefonu pojawia się często numer infolinii banku lub innej instytucji. To coraz bardziej popularny spoofing. Ofiara jest przekonana, że prowadzi rozmowę właśnie z w/w podmiotami. W większości rozmów pojawiają się jednak dwa elementy: presja czasu i poczucie zagrożenia. Nie dajmy się oszukać!
Oszuści, którzy podają się za pracowników banków, dzwonią do przypadkowych osób i informują, że są specjalistami ds. bezpieczeństwa z ramienia banku, a kontaktują się, gdyż otrzymali sygnał, że ktoś właśnie próbował włamać się na konto osoby, która odebrała telefon.
Wiele osób korzysta z aplikacji bankowych zainstalowanych na telefonach komórkowych. Tego typu telefon z pewnością może zdenerwować i sprawi, że w obawie o swoje oszczędności, będziemy postępować zgodnie z zaleceniami rzekomego bankowca.
Osoby, które straciły w taki sposób gotówkę, realizując polecenia przekazane przez oszusta, pobierają na telefon złośliwą aplikację, za pośrednictwem której przestępcy przejmują całkowity dostęp do konta osoby pokrzywdzonej i „wyprowadzają” z niego gotówkę, a często także zaciągają pożyczki.
Policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności i zwrócenie uwagi na fakt, iż pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta lub kodu autoryzacyjnego. Co bardzo ważne, nie polecają także instalowania jakichkolwiek aplikacji, z której mogą zdalnie wykonywać operacje na koncie klienta.
Jedynie ostrożność i ograniczone zaufanie do osób, które się z nami kontaktują telefonicznie, może uchronić nasze oszczędności.
kom. Edyta Machnik