Informacje

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

OSZUSTWO METODĄ „NA BLIK” – POLICJA OSTRZEGA

Kutnowscy policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Oszuści podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych, piszą pilną prośbę o pożyczkę. Za pomocą wyłudzonego kodu do płatności mobilnej okradają konto osoby oszukanej. Przypominamy, by nikomu nie udostępniać danych do kont bankowych i nie klikać w podejrzane linki otrzymane za pomocą komunikatora lub maila.

Na czym polega oszustwo metodą na BLIK?

Jest kilka sposobów działania oszustów metodą na blik. Jedną z nich jest podszywanie się pod osobę znajomą, którą mamy w swoich kontaktach w komunikatorze. Oszuści wysyłają nam wiadomość, z informacją że przydarzyła im się trudna sytuacja np. zgubiony portfel, skradziona torebka, brak pieniędzy na powrót do domu, itp. Znajomy obiecuje, że odda pieniądze jeszcze tego samego dnia albo następnego. Pożyczka jest „prosta”, a oszust zazwyczaj nie prosi o dużą sumę pieniędzy. Musimy tylko zalogować się do swojego banku i w aplikacji wygenerować kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. To zajmuje kilka minut, a ten kod wystarczy żeby oszust natychmiast wypłacił pieniądze z bankomatu. Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie.

Kolejnym sposobem jest oszustwo metodą na blik, między innymi poprzez przeglądarki OLX, Vinted, Marketplace. Cyberprzestępcy za potencjalne ofiary upatrzyli sobie osoby sprzedające przedmioty, na portalach ogłoszeniowych. Udając kupca wysyłają do potencjalnych ofiar wiadomość o chęci zakupu oferowanego towaru. W treści wiadomości umieszczają link do fałszywej strony banku lub firmy kurierskiej z informacją, że za jej pośrednictwem możliwe będzie zlecenie wysyłki na koszt osoby kupującej albo odbiór zapłaty za towar. Niestety, nic takiego się nie wydarzy ponieważ jest to oszustwo. Za pomocą podstawionej fałszywej  strony oszust uzyskuje dostęp do bankowości elektronicznej pokrzywdzonego. Po uzyskaniu wszystkich potrzebnych informacji oszust zarządza stroną bankową ofiary i w ten sposób wypłaca środki pieniężne zgromadzone na koncie pokrzywdzonego.

Co zrobić żeby nie dać się oszukać?

Jeśli znajomy prosi o pieniądze za pomocą popularnego komunikatora, najlepiej do niego zadzwonić bądź zapytać o coś, o czym wiecie tylko wy. Jeśli z Twojego konta wysłano wiadomości o takiej treści, to najlepiej zmienić hasła i powiadomić o kradzieży konta znajomych. Warto również pamiętać o regularnej zmianie haseł oraz o wylogowywaniu się z konta w miejscach publicznych. Nigdy, nie klikaj w podejrzane linki otrzymane mailem, bądź za pomocą komunikatorów. Gdy oszust podszywa się pod pracownika banku, to rozłącz się i zadzwoń na oficjalną infolinię tej instytucji.

asp. Justyna Cywka

 

Powrót na górę strony